خودرو
سال ۱۸۸۶ به عنوان سال تولد اتومبیلهای مدرن امروزی شناخته میشود، کارل بنز مخترع آلمانی در این سال پتنت موتور واگن را عرضه نمود. از سال ۱۹۰۸ که فورد مدل تی توسط هنری فورد طراحی و ساخته شد، به سرعت کالسکهها جای خود را به اتومبیلهای موتوری دادند.
نخستین خودرو با موتور برون سوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخار یا موتور برون سوز نام گرفت. اما به تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند. در موتورهای درونسوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق میگردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب میشوند.
در عین حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو میدانند. این اشتباه به این خاطر رخ میدهد که هنری فورد، در واقع، ایدهٔ تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امکانپذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته میشود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشینهای موسوم به مدل A و مدل T را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیلها را توسعه دهد تا تولید ماشینها سریعتر و اقتصادیتر شود. مدل T اتومبیلی بود که در همه جای آمریکا به راحتی استفاده میشد و موتورش آنقدر قوی بود که در زمینهای ناهموار به راحتی حرکت میکرد. این اتومبیل، به سادگی تعمیر میشد و حتی یک کشاورز با کمی دقت میتوانست قطعات معیوب آن را عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگر چه نسبت به درآمد مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب میشد، ولی نسبت به اتومبیلهای زمان خودش بسیار ارزان بود.
بنزین
بدون بنزین قطعاً تحولی در صنعت خودرو به وجود نمیآمد. بنزین یک از مشتقات سوختی نفت است که به اختصار به آن در ایالات متحده "گاز" و در سایر نقاط جهان"بنزین" میگویند. به طور خاص، بنزین مایع شفاف و مشتق شده از نفت است که به عنوان سوخت ضروری در موتورهای احتراق داخلی استفاده میشود. در سال ۱۸۵۹، در پنسیلوانیا، "ادوین دریک"(Edwin Drake) اولین چاه نفتی را استخراج کرد و نفت را برای تولید نفت سفید تصفیه کرد. اگرچه عملیات تقطیر سبب تولید بنزین شد اما او چون اطلاع از آن موضوع نداشت به آن توجهی نکرد. تا سال ۱۸۹۲، بنزین به رسمیت شناخته نشده بود تا اینکه اولین پمپ بنزین توسط "سیلوانوس بوسر"(Sylvanus Bowser ) در ۵ سپتامبر ۱۸۸۵ ساخته شد.
راه اهن
راه آهن نوعی حمل و نقل است که میتواند تعداد زیادی مسافر را یا بارهای سنگین را در مسافتهای طولانی حمل کند. تاریخچه قطارهای مدرن حدود ۲۰۰ سال است اما در رابطه با واگنهای قدیمی باید بگوییم که در طول سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰، واگنهایی در اروپا رایج بودند که در معدن مورد استفاده قرار میگرفتند. پس از اختراع موتور بخار، محققان تلاش کردند تا وقت بیشتری را صرف طراحی واگنها کنند.
ظاهر تجاری شبکههای قطار در اواخر دهه ۱۸۲۰ اتفاق افتاد و "جورج استیفنسن"(George Stephenson) توانست نخستین خط آهن و لوکوموتیو موسوم به "راکت" را اختراع کند. وی از نیروی بخار در حرکت لکوموتیو استفاده کرد و این وسیله نقلیه معتبر را به وجود آورد، وی مدت ۱۵ سال برای اختراع لوکوموتیو زحمت کشید و سرانجام این غول آهنی را به حرکت درآورد.
باتری
باتری قدمت زیادی در تاریخ دارد و قدمت آن به دوران امپراطوری پارتها(۲ هزار سال قبل) میرسد. باتری قدیمی شامل یک شیشه رسی همراه با یک محلول سرکه بود که درون آن سیلندر مسی قرار میگرفت. برخی بر این باورند که از آنها برای آبکاری الکترولیتی نقره استفاده میکردند. مخترع اولین باتری الکتریکی "الساندرو ولتا"(Alessandro Volta) بود. تولید انبوه اولین باتری الکتریکی توسط"ویلیام کروک شانک"(Cruickshank William) در سال ۱۸۰۲ آغاز شد. باتری نیکل کادمیوم (NiCd) توسط "ولدمار یانگنر" (Waldemar Jungner) در سال ۱۸۹۹ معرفی شد
اینترنت
اینترنت یک زیرساخت شبکه است در حالی که شبکه جهانی وب راهی برای دسترسی به اطلاعات در رسانههای اینترنتی است. پدر وبسایت جهانی یک دانشمند کامپیوتر بریتانیایی به نام" تیم برنرز لی"(Tim Berners-Lee) است. وی در حالی که به عنوان یک مهندس نرم افزار در "سازمان اروپایی پژوهشهای هستهای" در ژنو سوئیس کار میکرد، متوجه شد که مشکل در به اشتراکگذاری اطلاعات وجود دارد.
تیم برنرز لی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰ به کمک "رابرت کیلیو" و یک دانشجوی جوان در سرن، اولین ارتباط موفقیتآمیز بین یک میزبان و کاربر پروتکل انتقال ابرمتن را از طریق اینترنت برقرار کرد. مشخصاتی که او از URI ،HTTP و HTML استخراج کرده بود به عنوان فناوری وب منتشر شد. به اعتقاد تیم برنرز لی، اینترنت منعکسکننده بشریت است با تمام زشتیها و زیباییهایش و اهمیت آن آنقدر زیاد است که باید یکی از موارد حقوق بشر به حساب آید.
اختراع دستگاه خود پرداز
اختراع دستگاه خودپرداز(Automatic Teller Machine) یکی از مهمترین اختراعاتی است که تاکنون بشر اختراع کرده است.
در دنیای کنونی، دستگاههای خودپرداز مفهوم بانکداری را تغییر دادهاند. در حال حاضر ۳ میلیون دستگاه عابر بانک در سراسر جهان نصب شده است.
با استفاده از عابر بانک، مشتریان انواع معاملات مانند برداشت پول نقد، انتقال وجه و … را انجام میدهند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اولین دستگاه خودپرداز را "لوتر جرج سیمیجیان"(Luther George Simjian) اختراع کرد و آن را "بانکوگراف"(Bankograph) نامید.
در سال ۱۹۶۷ "جان شپرد بارون"(John Shepherd-Barron) دستگاه فروش خودکار پول به نام بارکلیز(Barclays) توسعه داد. مهندس "دالاس دونالد وتزل"( Dallas Donald Wetzel) اولین دستگاه خودپرداز در ایالات متحده را طراحی کرد.
اسلحه
از نظر برخی افراد اسلحه ممکن است یک اختراع جالب و هیجان انگیز باشد و برای برخی نیز وحشتناک. سلاحها، ابزارهای اولیه زمان باستان بودهاند اما واقعیت غیرقابل انکار این است که اسلحه تحولی عظیم در جهان به وجود آورد.
چینیها برای نخستین بار در قرن ۱۳ میلادی از یک اسلحه گرم استفاه کردند.
تفنگ فیتیله ای
"تفنگ فتیلهای"(matchlock) از اولین جنگافزارهای دستی آتشین بود. تفنگ بهطور رسمی اولین بار در اواخر قرن دهم هجری/ اواسط قرن شانزدهم در ارتش اسپانیا به کار رفت. پس از گذشت زمان سلاحها پیشرفتهتر شدند و "مسلسل گاتلینگ" توسط ریچارد جی گاتلینگ(Richard J. Gatling) در جنگ داخلی آمریکا اختراع شد. مسلسل گاتلینگ نام عمومی ردهای از مسلسل و توپهای اتوماتیک است که به جای داشتن یک لوله دارای چند لوله است که هنگام شلیک حول مرکزی میگردند.
اختراع عابر بانک و دستگاه خود پرداز
اختراع دستگاه خودپرداز(Automatic Teller Machine) یکی از مهمترین اختراعاتی است که تاکنون بشر اختراع کرده است.
در دنیای کنونی، دستگاههای خودپرداز مفهوم بانکداری را تغییر دادهاند. در حال حاضر ۳ میلیون دستگاه عابر بانک در سراسر جهان نصب شده است.
با استفاده از عابر بانک، مشتریان انواع معاملات مانند برداشت پول نقد، انتقال وجه و … را انجام میدهند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اولین دستگاه خودپرداز را "لوتر جرج سیمیجیان"(Luther George Simjian) اختراع کرد و آن را "بانکوگراف"(Bankograph) نامید.
در سال ۱۹۶۷ "جان شپرد بارون"(John Shepherd-Barron) دستگاه فروش خودکار پول به نام بارکلیز(Barclays) توسعه داد. مهندس "دالاس دونالد وتزل"( Dallas Donald Wetzel) اولین دستگاه خودپرداز در ایالات متحده را طراحی کرد.
پرتو ایکس
در ابتدا باید گفت که پرتو ایکس پدیدهای طبیعی است و شخصی آن را اختراع نکرده است اما نکته اصلی این است که آنها به طور تصادفی کشف شدهاند. پرتو ایکس بدون شک یکی از پیشرفتهای علم پزشکی است.
در هشتم نوامبر ۱۸۹۵ میلادی "ویلهلم کنراد رونتگن"(Wilhelm Conrad Röntgen) استاد فیزیک دانشگاه ورسبورک آلمان سرگرم انجام تجربیات روی اشعه کاتدیک با لوله کروکس-هیتورف (crookes hittorf tube) بود. هنگامیکه وی قصد داشت دریابد که آیا اشعه کاتد میتواند از شیشه عبور کند یا خیر متوجه فلورسنس درخشانی شد. بلافاصله وی به شناخت اشعه نوینی به مراتب نافذتر از اشعه کاتدیک رهنمون گردید. سپس رونتگن مشتاقانه طی چند هفته با پیگیری مداوم این ایده و با طرح تجربیاتی دقیق، به بررسی صفات این اشعه که آن را اشعه ایکس نامید،
چرخ
چرخ یکی از عجایب مهندسی و یکی از معروفترین اختراعات بشر است که تأثیر بسیاری در زندگی انسان داشته است. یکی از مهمترین تأثیرات این فناوری این بود که مسافرت را برای انسانها آسانتر کرد. بنابر کاوشهای باستان شناسی، قدیمی ترین چرخ شناخته شده برای ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد است. چَرخ ابزاری است گِرد که کاربردهای گوناگون دارد؛ ولی نخستین و مهمترین کاربرد آن کاهش اصطکاک و تسهیل حرکت است.
قطب نما
قُطبنما وسیلهای برای تعیین جهت(جهتیابی) است. این وسیله با استفاده از میدان مغناطیسی زمین جهت قطب شمال را نشان میدهد که در حقیقت شمال مغناطیسی زمین است؛ که با شمال حقیقی مقداری فاصله دارد. زاویه بین شمال حقیقی و شمال مغناطیسی، میل مغناطیسی نامیده میشود. امروزه برای تعیین شمال حقیقی از قطبنماهای پیشرفتهتری مانند قطبنمای ژیروسکوپی استفاده میشود. برخی گمان میکنند که چینیان نخستین بار ۱۰۵۰ سال پیش از میلاد قطبنما را ساختند. اختراع قطب نما کمک بسیاری در جهت یابی به بشر کرد. اختراع الکترومغناطیسی در سال ۱۸۲۵ منجر به توسعه قطب نما مدرن گردید.
ربات
دستگاههای رباتیک اغلب کارهای پیچیده، تکراری و گاهی اوقات خطرناک انجام میدهند. کلمه ربات دربرگیرنده وسایل مختلفی از دستگاه پخت و پز گرفته تا وسایل نقلیه است.
کلمه ربات ابتدا در نمایشنامه" کارخانه رباتسازی روسوم"(R.U.R) " کارل چاپک" نویسندهٔ اهل جمهوری چک در سال ۱۹۲۱ ظاهر شد. به طور تصادفی، کلمه "رباتیک" توسط آیزاک آسیموف نویسندهای علمی-تخیلی در داستان کوتاه " اتومبیل سبک"(Runabout) در سال ۱۹۴۲ نیز به کار رفت.
پایه و اساس رباتهای مدرن در دهه ۱۹۵۰ توسط "جورج سی. دوول"(George C. Devol)، مخترع اولین ربات صنعتی با نام "Unimate" گذاشته شد. وی در پایهگذاری اولین شرکت رباتیک با نام جرج دوول همکاری کرده است. به عنوان مخترع، وی دارای ۴۰ پتنت(حق امتیاز اختراع) است.
در اواخر دهه ۱۹۶۰، "جوزف اف. انگلبرگر"(Joseph Engelberger) مهندس و مؤسس اولین شرکت رباتیک حق ثبت اختراع را به دست آورد و آنها را به رباتهای صنعتی تغییر داد. این تلاش سبب شد تا او را "پدر رباتیک" بنامند.
تلگراف
داستان مربوط به کشف تلگراف با شام «ساموئل مورس» آغاز می شود. وی به هنگام صحبت در مورد نيروی الکتريسته مغناطيسی با دوستان خود يک باره متوجه شد که اگر علائم الکتريکی می توانند در همان لحظه از طريق سيم سفر کنند، پس می توان اطلاعات را نيز از اين طريق مخابره کرد. ولی اين فقط يک داستان است.
حقيقت اين است که افراد زيادی به غير از «ساموئل مورس» تقريبا همزمان با وی دستگاه تلگراف را اختراع کردند به طوری که ديوانعالی بريتانيا حاضر نشد اين اختراع را به اسم يک نفر ثبت کند.
پروژکتور سینما
داستان مربوط به پروژکتور سينما از همه موارد ديگر ساده تر است. اصل ماجرا در اين مورد مشخص دزديدن اختراع ديگران است. فردی به نام «فرانسيس جنکينز» آنچه را که بعدها پروژکتور نام گرفت، يعنی دستگاهی که نوار مجموعه ای از عکس های به هم چسبيده را با سرعت يک بيست و چهارم ثانيه نشان می دهد، اختراع کرد. اما حامی مالی وی اين دستگاه را دزديد و آن را به شرکت بزرگی که صاحب سالن های تئاتر و سينما بود فروخت.
اين شرکت آن را «اديسون ويتاسکوپ» ناميد فقط به اين خاطر که در آن زمان اسم اديسون مشهور بود و می توانست به موفقيت اين دستگاه کمک کند. آنچه که بعدها از قبل اختراع اين دستگاه به توماس اديسون نسبت داده می شد در حقيقت نتيجه يک دزدی آشکار بود.
مخترع معمار و نقاش که اختراعش باعث مرگش شد
ویناستنلی مخترع، معمار و نانگلیسی بود که برای ساخت اولین فانوس دریایی جهان شناخته شده است. خانه ویناستنلی از مشهورترین خانههای جهان است. نقاشیهای ثبت شده از این خانه نشان میدهد که او بسیاری از فعالیتهای روزمره را توسط ماشینهایی مکانیکی انجام داده است. علاوه بر این او مخترع اولین موزه آب و آتش جهان است که تا سالها پس از مرگ وی بسیاری از مردم را سرگرم کرد.
مرگ او البته توسط مشهورترین اختراع او یعنی فانوس دریایی اتفاق افتاد. او اعتقاد داشت که هیچ طوفان و بارانی نمیتواند این فانوس دریایی را منهدم کند. با این حال او در سال ۱۷۰۳ وقتی برای تعمیر فانوس دریایی مشهور خود به آنجا رفته بود و بر اثر تخریب این بنا جان خود را از دست داد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که طوفان سال ۱۷۰۳ بهقدری شدید بود که نیمی از شهر را نیز نابود کرده بود.